
Hvordan spare strøm når man kjører EL-bil
Veldig mange bilprodusenter tar i bruk norske vinterveier når de skal teste sine elbiler før lansering. Kanskje ikke så rart, med tanke på at 65 prosent av alle nyregistrerte personbiler i 2021 var elbiler.
Temperaturen synker om vinteren og for mange elbiler gjør rekkevidden det samme. De fleste EL biler har 20-30% kortere rekkevidde på vinterstid. En slik nedgang i rekkevidde gjør store utslag, og derfor kan det være lurt å vite litt om hvorfor dette skjer og hvordan man kan redusere rekkeviddetapet.

Tips for bedre rekkevidde
- Et varmt batteri lades raskere opp en et kaldt batteriet. Sett derfor bilen til lading med en gang du har vært ute å kjørt.
- Kjør med god flyt. Hold god avstand, kjør mykt så du unngår raske nedbremsinger og akselerasjoner. Ved ujevn kjøring tappes batteriet fortere og full stopp kreves det mye strøm for å komme igang igjen.
- Unngå å kjøre der det er slapsete (om mulig). Slaps gir større rullemotstand.
- De fleste EL biler genererer strøm tilbake til batteriet når man bremser og eller kjører i nedoverbakke. Bruker man denne funksjonen godt vil det være mye å hente.
- Unngå de høyeste hastighetene på motorveien. Høy fart bruker mye strøm. Hold jevn fart og unngå kraftig akselerasjon ved forbikjøring.
- Bruk varmeapparatet med omhu. Dette er en av de største «energityvene» Det kan lønne seg å sette på sete- og rattvarme for komfort, i stedenfor å la varmeapparatet blåse for fullt.
Cruisekontroll bruker mye strøm
En annen strømtyv man ikke tenker så mye over er cruicekontrollen, og da spesielt adaptiv cruisekontroll. Ved å unngå bruk av denne kan man spare en del strøm.
Har alle elbiler dårigere rekkevidde om vinteren?
Svaret er utelukkende ja. Per i dag finnes det heller ingen klar indikasjon på at dette problemet vil bli løst med det første. Det ryktes i bilbransjen om at noen produsenter leker med tanken om å produsere faststoffbatterier som har bedre motstandsyktighet mot lave temperaturer, men foreløpig er ingenting klart.
Heldigvis har rekkevidden på flere elbiler bedret seg kraftig de siste årene. Flere og flere biler er nå oppe i rekkevidde på opp mot 500km (WLTP). Ved 20-30% tap om vinteren vil man derfor fortsatt ha god rekkevidde igjen. Hvis utviklingen går like raskt i fremtiden som det den har gjort de siste årene er det nok ikke lenge før man ser elbiler med en rekkevidde på 500km også på vinterføre.

